Jeszcze do niedawna schorzenie, jakim jest nadwrażliwość, zwana też wrażliwością czy drażliwością, jelita grubego, nie było dokładne znane i zdiagnozowane. Brano je za objawy nerwicy żołądka czy w ogóle bagatelizowano. Dziś zaś wiadomo, czym jest ten problem, ale niestety nie oznacza to, że dużo łatwiej jest sobie z nim radzić.

Dwutorowy problem

Uporanie się z napięciem nerwowym nie jest trudne – wystarczy sięgnąć po środki uspokajające, jakie dostępne są w każdej aptece bez recepty. Nieco trudniej jest pozbyć się problemów ze strony układu pokarmowego, zwłaszcza że mogą występować różne objawy. Kiedy zaś te dwa problemy – ze strony psychiki i układu pokarmowego, występują jednocześnie, sprawa jest naprawdę skomplikowana. Tak naprawdę jednak nie ma w tym niczego dziwnego. Układ pokarmowy jest silnie sprężony z psychiką i wiele osób doświadcza ze stresu bólów brzucha, mdłości, biegunki, zaparć czy nawet wymiotów. Zwykle też w reakcji na napięcie nerwowe pojawia się brak apetytu. Jednak osoby cierpiące na nadwrażliwość jelita grubego mają znacznie nasilone objawy, poza tym zwykle występuje ich jeszcze więcej. Są to na przykład bolesne wzdęcia, gazy, uczucie przelewania się w brzuchu, które może nawet dawać słyszalne dla otoczenia odgłosy. Poza tym biegunka może występować na zmianę z zaparciami.
Sprawa jest tym bardziej skomplikowana, że osoby mające ten problem nie doświadczają go tylko incydentalnie, w najbardziej stresujących momentach. Muszą nauczyć się żyć z tym problemem. Co ciekawe, czasami nawet przykre objawy pojawiają się w reakcji na ekscytację, a więc wcale nie negatywne doświadczenia.

Zobacz również ᐅ  Kokosowo-daktylowa kasza jaglana - o tym, że zdrowie może smakować

Nadwrażliwość jelita grubego – zobacz więcej!

Uspokoić umysł i jednocześnie układ pokarmowy

Oczywistym jest fakt, że w przypadku tego zaburzenia największą rolę odgrywa psychika. Gdyby nie było stresu lub dany człowiek byłby na niego odporniejszy, nie odczuwałby dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Najważniejsze jest więc, by pohamować stres, a robić można to na różne sposoby. Każdy powinien mieć własne metody na pokonanie napięcia, jak techniki relaksacyjne, sport czy inne. W ostateczności mogą to być środki uspokajające, ale oczywiście nie powinno się ich nadużywać. Najlepiej, by były to łagodnie działające preparaty ziołowe. Warto też starać się wystrzegać stresu, choć nie zawsze jest to możliwe, a osoby szczególnie wrażliwe mogą doświadczać go każdego dnia, na przykład w pracy. W takich przypadkach warto rozważyć psychoterapię, by nie dopuścić do zdewastowania zdrowia przez napięcie.

Duże znaczenie ma też oczywiście zadbanie o układ pokarmowy, by funkcjonował tak dobrze, jak to możliwe. Nawet w okresach napięcia należy starać się nie pomijać posiłków, jadać lekko, ale pożywnie. Dieta musi być też dostosowana do odczuwanych objawów, zwłaszcza jeśli chodzi o biegunki lub zaparcia. Pomoże również stosowanie ziołowych leków na wzdęcia, ból żołądka i inne przykre objawy, jak również leków rozkurczowych w przypadku silnych bólów i skurczów jelit.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *