Warzywa powinny być stałym elementem każdego posiłku. Każde z nich ma zbawienne działanie na nasz organizm, ale każde działa w zupełnie inny sposób. Wiele badań naukowych wskazało, że spożywanie warzyw zmniejsza potencjalne ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia i serca.

Najzdrowsze warzywa

Lista najzdrowszych warzyw jest bardzo długa – na ich szczycie znajdują się buraki, marchew, kapusta, cebula, brokuły, jarmuż i wiele innych. Każde z nich to nieocenione źródło wielu witamin, minerałów i przeciwutleniaczy, ale by spełniały one swoją rolę należy wiedzieć w jaki sposób je przyrządzać. Wiele jarzyn po obróbce termicznej traci swoje prozdrowotne właściwości, warto więc wiedzieć które z nich powinniśmy gotować, a które jeść na surowo.

Zobacz: https://e-spar.com.pl/kategoria/warzywa-i-owoce/41

Gotowane czy surowe?

Przykładem warzywa, które nie traci swoich właściwości po obróbce termicznej jest marchewka. Jest ona bogatym źródłem beta-karotenu, czyli prowitaminy A, która poprawia wzrok, koloryt skóry, a także wzmacnia układ odpornościowy. Bez przeszkód możemy spożywać ją na surowo w formie surówek, czy „zdrowych frytek”, ale także gotowaną i pieczoną. Co ciekawe, po podaniu marchewki obróbce termicznej jej błony komórkowe miękną, przez co zdecydowanie łatwiej przyswajamy beta-karoten, którego jest więcej o niemal 15 procent, niż w wersji surowej.
Nadmierne spożywanie marchwi ma również swoje złe strony na które powinny zwrócić uwagę przede wszystkim osoby borykające się z cukrzycą – indeks glikemiczny marchwi po ugotowaniu wzrasta. Warto również pamiętać, że witamina A w dużych ilościach może zaszkodzić organizmowi – jest toksyczna i może doprowadzić nadmiernej pobudliwości, powiększenia wątroby lub zaburzeń wzroku.

Zobacz również ᐅ  Zakupy przez internet - czy się opłacają?

W przypadku szpinaku, który zdecydowanie nie jest ulubionym warzywem wielu dzieci. Mimo to, szpinak ma wysoką zawartość witaminy C, K, antyoksydantów oraz kwasu foliowego. Właśnie ze względu na kwas foliowy, powinien być często spożywany przez kobiety w ciąży – substancja ta zapobiega występowaniu wad układu nerwowego u dziecka w łonie matki. Po zielone warzywo powinny sięgać również osoby mające skłonności do alergii. Kwercetyna zawarta w szpinaku potrafi delikatnie łagodzić nieprzyjemne skutki alergii, jak i zapobiegać rozwojowi stanów zapalnych, które często pojawiają się przy astmie.
Niestety w przeciwieństwie do marchewki, szpinak po obróbce termicznej traci około połowę swoich wartości odżywczych, dlatego najlepiej jeść go na surowo. Kupując go w sklepie, lepiej wybierać świeże liście szpinaku pakowane próżniowo – zdecydowanie lepiej będą smakować spożywane na surowo i zawierają więcej składników odżywczych niż wersja mrożona.

Generalnie, wszystkie warzywa są zdrowe – zawierają wiele witamin i minerałów, ale to nieliczne z nich zawierają również cenne związki, które bardzo korzystnie wpływają na organizm. Tak więc, menu każdego dnia powinno być odpowiednio zbilansowane i dostosowane do potrzeb organizmu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *