Choć o diecie wegańskiej słyszał prawdopodobnie każdy, to jednak zaskakująco mała grupa osób wie, czym się taka dieta charakteryzuje, jakie są jej zasady, a przede wszystkim zalety. Warto poznać szczegóły tej diety, ponieważ w obiegowej opinii istnieje o niej wiele nieprawdziwych mitów, które mogą przyczynić się do zniechęcenia wielu osób do niej. Na czym więc polega taka dieta i czym się charakteryzują produkty wegańskie?

Ogólne zasady diety wegańskiej

Podstawową i zdecydowanie najważniejszą zasadą diety wegańskiej jest to, że możliwe jest spożywanie jedynie tych produktów, które są pochodzenia roślinnego. Oznacza to, że jej podstawą są takie składniki, jak różnego rodzaju zboża, ryż czy też oczywiście warzywa i owoce. Wykluczone są produkty pochodzenia zwierzęcego, czyli np. mięso.
To oczywiście nie wszystko, na czym opiera się dieta wegańska, ponieważ oprócz tego dozwolone jest w niej spożywanie roślin strączkowych, grzybów, orzechów oraz np. pestek dyni. Co więcej, dieta ta zezwala na stosowanie różnego rodzaju zamienników dla produktów zwierzęcych. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, aby weganie jedli na co dzień tofu, pili mleko roślinne czy też spożywali sery twarogowe, które wykonywane są z mleka sojowego.
Istnieją również takie produkty, które nie są zabronione, lecz uważane są za te, których powinno się unikać. Należy do nich kawa i herbata, a także słodycze i ogólnie te produkty, które zawierają duże ilości cukru.

Zobacz również ᐅ  Zapiekana owsianka żurawinowa

Jakie zalety ma dieta wegańska?

Jak więc widać, dieta wegańska jest dość nietypowa jak na polską kuchnię, która w dużej mierze oparta jest na mięsie. Jakie są konkretne zalety, które sprawiają, że warto się taką dietą zainteresować? Co może pozytywnego zadziać się z ciałem, jeśli zacznie się stosować dietę pozbawioną mięsa?
Zdecydowanie najważniejszą zaletą jest to, że dieta wegańska przyczynia się do znacznie lepszej kondycji serca. W zauważalny sposób przyczynia się ona do zmniejszenia zagrożenia ze strony miażdżycy, a także obniżeniu ulega ciśnienie krwi czy też poziom cholesterolu. Jak szacują badania, weganie umierają na choroby serca aż około 50% rzadziej.
To oczywiście nie wszystko, ponieważ dieta ta znacznie poprawia poziom cukru we krwi, a także przyczynia się do znacznej poprawy masy ciała. Jest to więc jedna z najlepszych diet, jeśli chodzi o diety odchudzające.

Czy dieta wegańska niesie ze sobą jakieś zagrożenia?

Oczywiście nie można zapominać o tym, że dieta wegańska oprócz zalet posiada także pewne wady. Przede wszystkim trzeba być świadomym tego, że nie jedząc pewnych produktów, nie dostarcza się do organizmu wszystkich potrzebnych mu składników odżywczych i minerałów. Z tego tez powodu bardzo ważne jest to, aby podczas takiej diety okresowo wykonywać badania krwi i sprawdzać stężenie poszczególnych substancji. Często bowiem lekarze zalecają, aby podczas diety wegańskiej stosować dodatkową suplementację np. potasu lub magnezu, co pozwala zachować ich odpowiedni, bezpieczny dla zdrowia poziom.

Zobacz również ᐅ  Omlet z musli i owocami

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *